Skip to content

Locatie shoot

augustus 27, 2007

Als Wake Up Call had ik Peter een tijdje geleden gefotografeerd in mijn woonkamer. De bedoeling was hier een vervolg aan te breien met een locatieshoot. Door te assisteren bij professionele fotografen zie je dingen die je graag zelf wilt uitproberen. Peter was weer zijn gewillige zelf om dit mogelijk te maken. Als plaats van de shoot had ik het citadelpark in gedachten, een boogscheut van mij en een weelde van groen.

Helaas, het weer zat niet mee. Omdat mijn Strobist Gear wel robuust is, maar niet te veel water kan verdragen kropen we onder afdakjes aan het congrescenter in het park.

peter2.jpg

Bij deze foto trotseerden we de eerste druppels. Omgevingslicht een stopje onderbelicht en de SB800 met zilveren paraplu als invulflits zijn werk laten doen.

peter4.jpg

peter1.jpg

De betonnen muur van het congresgebouw leek me een leuke achtergrond voor wat portretjes. SB800 langs links op 1/4de power.

peter5.jpg

Een beetje verder wandelend kwamen we in een donker overdekt gedeelte terecht. Eens kijken wat we daar met een flitsje konden doen.
De flits met zilveren paraplu staat een tweetal meter naast Peter, wat voor een licht verloop moet zorgen van links naar rechts. De achtergrond (kunstlicht) wordt zwaar onderbelicht en wordt wat ‘vuil’.

Idee en praktijk zijn vaak niet hetzelfde. Steeds meer en meer stap ik over mijn eigen grenzen van kunnen, maar de foto’s die ik in mijn hoofd heb krijg ik nog niet altijd voor elkaar. Ik vind het systeem van off-camera lighting met een reportageflits een schitterend idee, ik moet alleen nog veel uitproberen. Op mijn website vind je een reeks dubbelportretten waarin ik, naar eigen inzien, geslaagd ben in het gebruik van off-camera lighting. Nu nog verder experimenteren!

4 reacties leave one →
  1. augustus 27, 2007 8:12 pm

    met wat stuur jij die sb-800 aan ? ingebouwde flits of draadloze trigger ?

  2. augustus 27, 2007 8:31 pm

    Hoi A’ke
    Heel leuk om de foto’s, een aantal toch, online te zien.
    Het was inderdaad een beetje uitproberen met vallen en opstaan. Het weer zat ook een beetje tegen en we waren tegen een klok aan het vechten die maar niet wou stilstaan ๐Ÿ™‚
    Al bij al, zijn het mooie foto’s (een leek die spreekt) maar bij de 5 vind ik het licht een beetje te scherp en de achtergrond is inderdaad een beetje ‘vuil’ (een vriend die spreekt).
    Bij de 4 vind ik de schaduw rechts van mij een beetje jammer, het is zo’n blur. Of het had een echte schaduw moeten zijn of juist helemaal geen (ben ik nu pietje precies?). Verder vind ik deze foto absoluut leuk!
    Tot slot vind ik de schaduw op den 1 een beetje ongelukkig maar dat is dan ook het enigste wat ik kan aanmerken op deze foto. Was deze foto trouwens geen full body picture? Het lijkt dat je een stuk van een andere foto geknipt hebt en “gepromoveerd” tot close up.

    Het was een leuke shoot en er zijn nog leuke foto’s uitgekomen buiten deze. Experimenteer gerust maar verder, ik ben van de partij als je dat graag hebt.

    Groetjes P’ken

  3. augustus 27, 2007 8:47 pm

    met een pokke dure pocket wizard… but such a charm! vroeger werkte ik met infrarood aansturing, maar dat werkt niet altijd even goed in openlucht. En gefeliciteerd hรฉ, voor de grote stappen die jij gaat nemen ๐Ÿ˜‰

  4. augustus 27, 2007 8:54 pm

    @Ake thnx de stappen zijn ondertussen genomen ๐Ÿ™‚

    ik heb mij de fameuze cactus e-bay triggers gekocht vorige week aangekregen. werken verbazingwekkend goed. beter eigenlijk dan ik had verwacht. nu alleen nog tijd vinden om ze te gebruiken ๐Ÿ™‚

Geef een reactie

