Skip to content

the new playground…

september 16, 2007

Mijn Nikon D200 mag niet zomaar weg natuurlijk. Stroomversnellingsgewijs heb ik me vrijdag een nieuwe camera aangeschaft. Na lang wikken en wegen besloot ik niet voor mijn grote droom te gaan, de Canon 5D, maar voor de 40D, zijn kleine broer. Waarom? heb ik al enkele keren moeten beantwoorden. Tja, ik vond het -met pijn in’t hart- verstandiger te investeren in duurdere lenzen met het budget dat ik voor ogen had. Die 5D komt er nog wel van, als ik mezelf wat meer heb kunnen bewijzen als fotograaf. En is dat geen mooi iets om naar uit te kijken?

Testmodel van dienst was mijn dochter natuurlijk, als of ze het door had, vond ze het voor één keer super om te poseren.

testshot1.png

Groot was mijn frustratie toen bleek dat ik mijn CR2 files niet kon openen in photoshop CS2. De zoektocht naar de juiste plug-in verbijsterde me: die is alleen beschikbaar voor CS3. Ik was utterly pissed toen ik dat ontdekte. Maar Adobe bood me nog een kleine uitweg: Lightroom. Na daar alle updates geinstalleerd te hebben, kon ik mijn files openen.

testshot2.png

Ik speel nog maar een paar dagen met dat programma en ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het me ligt. Op zich is het functioneel en heel wat overzichtelijker dan bijvoorbeeld Aperture, maar ik vind er mijn weg nog niet in.

testshot3.png

De Canon 24-70mm 2.8 L -lens is een stuk groter dan mijn Tamron, maar voelt heel goed aan. En dat kan ik tot nu toe wel concluderen van mijn nieuwe camera. Hij voelt héél intuïtief aan en past enorm goed in de hand. Hoewel die kleine teleurstelling nog speelt, geen 5D, ben ik supertevreden met mijn aankoop.

5 reacties leave one →
  1. september 17, 2007 11:31 am

    Ik wil die 28-75mm 2.8 van tamron kopen. Ik heb er ooit mee gefotografeerd, en wil hem nog wel eens ‘voelen’. Voor eeuwig 🙂 .

    Mooie foto’s!

  2. september 17, 2007 6:42 pm

    Ik heb ook dat probleem: kiezen voor een heel dure full-frame Nikon D3, ofwel een D300, ofwel blijven werken met mijn D200. Vermits ik halsreikend uitkijk naar een full-frame (ook een droom), denk ik niet dat ik ooit nog ga investeren in een camera met cropfactor. Maar Nikon heeft (nog) geen ‘betaalbaardere’ 5D-equivalent…

    Alvast veel plezier met je nieuwe materiaal! En laat hier maar veel voorbeeldjes zien!

  3. september 17, 2007 9:08 pm

    @Serge: Ik heb zelf ook een D200, en ik denk niet dat ik nu zou overstappen naar een D300. Sure, die D300 zal betere ruisprestaties hebben op hoge iso’s en heeft een beter AF systeem. Maar, deze twee dingen vind ik niet doorslaggevend genoeg om alweer een nieuwe camera te kopen (heb ‘m pas een jaar).
    Maar, dat is voor iedereen verschillend natuurlijk)

  4. september 18, 2007 8:58 am

    Als 5D gebruiker begrijp ik best, dat je wensen daar ook liggen maar wanneer het beschikbare budget het nu nog niet toelaat is de 40D zeker een goede keus.
    Dat je voor perfecte lenzen in de L uitvoering kiest is verstandig, ook met het oog op de toekomst. Vergeet daarbij niet dat een full frame sensor ook om toplenzen vraaagt, wil je eruit halen wat erin zit.

  5. september 18, 2007 12:59 pm

    Merci, René voor je hart onder de riem. Ik heb al zo veel mensen met opgetrokken wenkbrauwen moeten beargumenteren, dat dit commentaar deugd doet.

Geef een reactie

