Skip to content

The Strobist in me…

oktober 2, 2007

Bert leerde me ongeveer een jaar geleden Strobist kennen, een blogcommunity waar je alles leert over hoe je reportageflitsen los van de camera kan gebruiken.
Mijn liefde voor portretten op locatie kregen een heel nieuwe dimensie. De stichter van Strobist, David Hobby, komt eind deze maand naar Parijs om een workshop te geven.
Toen ik dat ontdekte heb ik mijn lief via de telefoon overmeesterd om me te helpen (lees: de mastercard bovenhalen) online te boeken.
Ik kijk er enorm naar uit!

Ik heb al een heel trail en error parcours afgelegd en onderstaand beeld was het eerste wat ik onder de categorie ‘geslaagd’ kon onderverdelen.

strobist_peter.jpg

The making off is heel eenvoudig. Twee flitsjes en ambient light deden het hele werk.
Onderstaand beeld schept al heel wat meer duidelijkheid:

strobist_makingoff.jpg

Eén flits met een groene filter om de achtergrond te verlichten en een flits met snoot om Peter’s gezicht op te lichten.
Ik kan nu wel zeggen, easy does it, maar toen was ik wel een uur bezig om alles uit te zoeken. (Dank je Peter, voor het engelengeduld)
Tegenwoordig gaat het iets sneller 😉

Sindsdien is een heel nieuwe wereld voor me opengegaan. Als het Belgische even niet mee zit, kan je nog altijd een fijn beeld maken met een kleine extra lichtbron die weinig plaats inneemt in je rugzak.

10 reacties leave one →
  1. oktober 2, 2007 9:46 am

    leuk, echt
    zekern iet stoppen met experimenteren
    al ben ik er voor mezelf niet uit
    wat ik nu van dat groener licht vind
    zonder kon toch ook
    of niet? less is more

  2. oktober 2, 2007 8:26 pm

    Strobist, lijkt me heel interessant maar ik heb al moeite om zonder flash te bereiken wat ik wil….;-) Ik hoop van harte,dat je daar veel wijzer wordt en je ons t.z.t. de resultaten kunt tonen zodat ook wij weten dringend naar een workshop Strobistologie te moeten gaan!

  3. oktober 3, 2007 6:00 am

    Hoe worden die studioflitsen gevoed? Ik weet dat er een soort batterijpacks bestaan voor flitsen op lokatie, maar ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt. En ik zie in je opstelling geen kabels lopen. Het zal waarschijnlijk wel een domme vraag zijn, maar ik wil het wel weten. 😉

  4. oktober 4, 2007 9:14 pm

    Ake, ik zal er dan toch niet bij zijn in Parijs…

  5. oktober 5, 2007 8:01 pm

    Karel, het zijn geen studioflitsen, maar reportageflitskes. Die werken op AA batterijtjes…

    Serge, jammer! Maar er zullen, denk ik, genoeg blogpost aan gewijd worden.

  6. oktober 6, 2007 11:26 am

    Wow Ake thnx dat je dit shared. Dit lijkt mij echt iets dat een tjoolder-photographer zoals ik vaak handig kan uitkomen. Ik zou da wel eens willen overwegen. Hoeveel kost zo’n setje +-? En zou ik je misschien als het eens past eens mogen bezoeken om daar eens wat over te babbelen? Tijdens de week tjool ik toch rond in Gent.

  7. oktober 8, 2007 7:00 am

    Aha, ik wist niet eens van het bestaan van reportageflitsen af. Dat is wel interessant om te weten. Tijd om eens wat documentatie en prijzen op te vragen.

  8. oktober 8, 2007 7:17 pm

    Karel, met ‘reportageflitsjes’ bedoel ik degene die je normaal gezien op je camera plaatst. Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was 😉

  9. januari 17, 2008 12:44 pm

    Ake, ben al een tijdje zoekende naar de CTO gells en andere soorten filters om je flitslicht gelijk te trekken met omgevingslicht of juist apparte effecten te bereiken zoals jij ook met je groene achterspot hebt gedaan. Heb jij mischien een tip waar de betreffende filters te verkijgen zijn (en dan met name de CTO gells???). Kamera-express begreep er in ieder geval weinig van.

  10. januari 17, 2008 8:45 pm

    Probeer eens bij Servix in Aartselaar.

Geef een reactie

