Skip to content

Selfportrait with Adobe Lightroom

januari 22, 2008

Ik wou al lang foto’s maken van een model-met-maxi-rolkraag. Tot ik op een gegeven moment voor de spiegel stond en besefte dat ik zelf met zo’n exemplaar rondliep. Erg maxi, believe me. Heel de trui trouwens… En aangezien een echt model in die trui zou zwemmen, besloot ik het zelf maar te doen.

De nabewerking is bijna volledig in Lightroom gebeurd, op wat -ik-ben-ook-maar-een-mens-met-niet-(al te)-egale-huid retouches in Photoshop CS3 na.Ik heb flink zitten spelen met curven, sliders en presets. ’t Is een leuke tool, maar heb er nog niet helemaal mijn weg in gevonden. Uit gewoonte grijp ik nog altijd naar CS3, ik moet mezelf echt verplichten om Lightroom te gebruiken. Als iemand een goed handboek weet aan te raden, graag. Lightroom kan veel meer dan wat ik er momenteel uit gehaald heb.

De foto’s zijn een mix van een kwartiertje spelen voor de camera. Er zit zelfs een Moeder Theresa bij 😉lightroom1.jpglightroom2.jpglightroom3.jpglightroom4.jpglightroom5.jpglightroom6.jpglightroom7.jpglightroom8.jpg

17 reacties leave one →
  1. januari 22, 2008 9:15 pm

    Lightroom is coooooool! Je hebt snel alles binnen handbereik, en je hoeft niet uren te klungelen over een foto. Perfect als je weinig tijd hebt…

    Prachtige zelfportretjes trouwens 🙂 !

  2. januari 22, 2008 9:34 pm

    Mooi en handig zeg dat lightroom, misschien moet ik het ook maar eens gaan probereb… Ik vind in iedergeval de 1ste, 4de en laatste foto erg mooi qua bewerking, met nadruk de stijl.

  3. januari 22, 2008 10:06 pm

    Ik heb zelf “the Adobe Photoshop Lightroom book for digital photographers” geschreven door Scott Kelby.

    Hij schrijft erg prettig en heeft ook nog een beetje humor. Ik vind zijn stijl en manier van werken veel prettiger dan de officële boeken van Adobe. Blader het eens door in de boekhandel, wie weet is het iets voor jou…

  4. januari 22, 2008 11:21 pm

    Hello.

    Your contents are so interesting!

    So,if you can find time please come to my photo site and give me some comments.

    Ciao!

  5. januari 23, 2008 7:54 am

    Ake, voor mij werken het eerste en laatste shot het best. De eerste is misschien iets te verzadigd en hard, maar ik vind je ogen fantastisch uitsteken tegen de rest. Mooi gedaan. Laatste shot vind ik ook heel mooi, goede nabewerking, misschien iets zachter maken (naar mijn goesting). Maar algemeen gezien vind ik het best goed.

    Volgens mij kan je deze effecten even snel bekomen in de RAW converter van Bridge bij CS3, zonder achteraf nog te moeten klungelen in PS.

    Ik ben een fan van Scott Kelby, zijn humor is er soms een beetje over maar liever zo dan een saaie turf van 600 blzn waar je niet door geraakt.

  6. R.becca permalink
    januari 23, 2008 12:06 pm

    Heel mooi, kan niet wachten tot ik ook eens kan beginnen experimenteren…

  7. januari 23, 2008 9:56 pm

    Amai Ake, echt knappe beelden !
    Het is super om je werk met grote sprongen te zien evolueren, keep up the great work !!!

  8. januari 24, 2008 8:06 am

    Stuk voor stuk mooie staaltjes met een absolute voorkeur voor de 5de foto!

  9. januari 25, 2008 2:16 pm

    Die trui lijk inderdaad wel enkele maten te groot 🙂

    Drie en vier genieten mijn voorkeur.

  10. januari 26, 2008 10:07 am

    Ik vind vooral de 6de heel mooi. Die schaduw onder je jukbeen. Krachtig!

  11. januari 27, 2008 6:34 pm

    Cool.
    De 3de en de laatste vind ik de beste.

  12. januari 28, 2008 3:10 pm

    Ook ik heb mezelf Adobe Lightroom cadeau gedaan en daar ben ik erg blij mee. Het is even wennen want het programma heeft veel mogelijkheden die wat verstopt zitten. Ik heb een boek gekocht betreffende Lightroom, geschreven door Johan W. Elzenga (in het Nederlands) ISBN 978-90-430-1474-8 en dat helpt je snel op weg. Succes ermee!
    Het “echte” bewerken zul je (als dat nodig mocht zijn) toch in CS3 moeten doen.
    Jouw portretjes zien er toch prima uit? Natuurlijk, in zo’n serie heb je altijd wat voorkeuren maar over het algemeen ziet het er goed uit.

  13. januari 30, 2008 3:14 am

    Kom hier toevallig binnen gevallen, toffe fotoblog….
    Vind vooral je nr 6 prachtig (& ingetogen sfeer)! Hele reeks is subliem…
    Ook ik heb Lightroom leren kennen, doch zie het eerder als een foto-catalogeer,-database & – browser programma,- en zo zijn er betere alternatieven-, voor het echte fotowerk (donkere-kamer-werk) gaat er niets boven CS3!!

  14. februari 3, 2008 10:49 pm

    You are a beauty.

  15. Harry de Rooij permalink
    februari 5, 2008 4:41 pm

    Geweldige serie.
    Ga ook eens experimenteren .
    Lightroom heb ik wel, maar gebruik het nooit.
    Altijd CS3. Ga toch eens proberen ermee re werken.
    De tip van René over het boek zal ik ook eens nagaan.

  16. februari 10, 2008 3:59 pm

    Wow, great works!! Excellent self portraits!

  17. Tineke permalink
    juli 21, 2009 1:32 pm

    zoooo mooi hoe je die ogen zo fel laat uitschijnen. Ik probeer dat ook altijd, maar bij mij heeft het iéts minder succes :p

Geef een reactie

