Skip to content

100mm 2.8 macro

augustus 18, 2008

Een paar blogpostjes geleden informeerde ik naar dé geschikte lens voor de typisch Ake beelden. Omdat ik met de 50mm1.4 of de 85mm niet dicht genoeg kan gaan, moest ik het beeld dat ik in mijn hoofd zag uitcroppen uit het gefotografeerde beeld. En dat stoort me heel erg.

Bert overtuigde me de 100mm 2.8 macro lens eens uit te testen en voegde de daad bij het woord, door me de lens ook effectief 2 weken uit te lenen. Merci, Bert!

De lens is G.E.W.E.L.D.I.G! The partner in crime I was looking for. Het staat nu bovenaan mijn propvolle verlanglijstje.

Het bereik is stevig, van een half profiel-beeld tot een buste portret is geen probleem met deze lens. Ik was wat ongerust dat de macro een te kleine DOF zou geven, maar dat was geen probleem. Extra voorzichtigheid bij het scherpstellen was wel nodig. Scherpstellen en daarna de compositie ‘herkadreren’ is niet mogelijk tijdens het gebruik van een klein diagragma.

Model Twiggy Van Daele was slachtoffer van dienst bij de testshoot. Ook aan Twiggy een superdikke merci om zo snel en zo professioneel te willen inspringen voor een fototestshoot à l’improviste.

24 reacties leave one →
  1. augustus 18, 2008 8:03 pm

    Indrukwekkend! Prachtig! Heel knap werk! Nu nog de creditkaart van manlief vastkrijgen ….

  2. augustus 18, 2008 8:42 pm

    Gelukkig heeft die lens geen L-klassering gekregen van Canon, terwijl de kwaliteit het wel waard zou zijn. Daardoor is het objectief met zo’n 450 euro nog relatief betaalbaar. 🙂

    Ik ben ook nog altijd erg blij met mijn 100mm f/2.8, al gelooft bijna niemand dat het een geschikt lensje is voor portretjes.

  3. augustus 18, 2008 8:57 pm

    Ake, dit zijn geweldige foto’s! Zo’n beelden zoek ik soms ook maar met mijn lenzen krijg ik het er ook niet uit zoals ik wil, misschien moet ik ook eens uitkijken naar de Nikon-equivalent van deze lens… Aan de andere kant twijfel ik omdat dit bereik ook in de 70-200 zit.

  4. augustus 18, 2008 9:01 pm

    Idd, Serge, met de 70-200 kan het ook. Maar je bent het contact met je model kwijt (wat ik superbelangrijk vind) én mijn handen beginnen na een tijdje te trillen, zo’n stevige lens kweekt armspieren…

  5. augustus 18, 2008 9:40 pm

    Ach, wat zal ik na deze commentaren nog schrijven? Ik vind het super portretten, met welke lens dan ook gemaakt. Jouw model zal zeker tevreden zijn….en jij natuurlijk ook!
    En verlanglijstjes: die moeten er altijd zijn, nietwaar?

  6. Jef Janssens permalink
    augustus 18, 2008 10:13 pm

    De foto’s: subliem, mooie afwerking trouwens!!!

    De lens: ergens volg ik niet helemaal; wat bedoel je in je antwoord aan Serge als je zegt “dan ben je het contact kwijt”. 100mm Is toch 100mm, of is dat met macro anders (ken niets van macro’s af hoor)? Zelf zit ik te denken aan de 135mm F2. Heb je die ook overwogen?

  7. augustus 18, 2008 10:40 pm

    Heel mooi Ake!! Super!!

  8. augustus 19, 2008 6:20 am

    Fijn dat je je partner in crime gevonden hebt. Los van al het lensmateriaal dat hier de revue passeert, zijn dit gewoon prachtportretten!

  9. augustus 19, 2008 6:49 am

    wow knappe reeks, 2de vind ik super door het speelse/sexy kantje.
    ik gebruik voorlopig nog mijn 70-200 en die is inderdaad heel zwaar. de 100mm 2.8 macro staat op mijn lijstje voor de details op huwelijken

  10. Hugo permalink
    augustus 19, 2008 7:45 am

    Wat maak jij toch mooie foto’s ! Knappe bewerkingen !
    Inderdaad … die 100 mm 2.8 is een superlens ! Zelf gebruik ik ze (nog) te weinig !

  11. augustus 19, 2008 10:18 am

    Is zo’n macro-lens niet te scherp voor portretten vraag ik me af?

  12. fo2boek permalink
    augustus 19, 2008 11:48 am

    voila, prachtig, dat is het dus.

  13. picchicks permalink
    augustus 19, 2008 3:33 pm

    het resultaat is toch het belangrijkste?
    de tweede foto vind ik persoonlijke de leukste

  14. augustus 19, 2008 5:53 pm

    Ja hoor, soms gebruik ik ook mijn Nikon macro-lens voor portretjes. Die macro-lenzen zijn met het beste glas vervaardigd, en dat zie je nu ook in je foto’s. Zonder twijfel: knap werk.

  15. augustus 19, 2008 7:14 pm

    Gezien deze pareltjes, kan ik alleen maar blij zijn dat ik je mijn lenske uitgeleeend heb.

  16. augustus 19, 2008 8:35 pm

    die 2de!
    schitterend commercieel beeld!

  17. augustus 20, 2008 10:00 am

    Nou zeker goed gelukt zo met die lens dat is zeker, mooie resultaten en gauw zelf eentje halen lijkt mij…

  18. Frederik permalink
    augustus 20, 2008 12:01 pm

    Amai Ake, echt heerlijke beelden. Op die lens lijkt inderdaad jouw naam te staan. Ik ben fan ! 🙂

  19. augustus 20, 2008 3:57 pm

    Prachtige beelden, die me er dan toch wel toe aanzetten om ook mijn 100mm 2.8 eens wat meer boven te gaan halen.

  20. augustus 21, 2008 8:00 am

    ’t ziet er inderdaad een goed objectief uit, al denk ik dat het resultaat meer te maken heeft met de kunde van de fotograaf dat met het objectie…. maar ja, goed materiaal is uiteraard wel handig!

  21. augustus 24, 2008 5:16 pm

    Echt super !! 😀
    En het tipisch ake beeld zit er tussen zo de helft van het gezicht , love it !! ^^
    En die 2de vind ik ook leuk 😀 echt mooi!!

    Knufs x

  22. Marian Coppieters permalink
    augustus 24, 2008 7:39 pm

    Die tweede is superfantastisch!!

  23. september 9, 2008 9:41 pm

    Sublieme portretten!
    Vooral de nr’s 3 & 5, Heerlijk!

  24. december 10, 2008 8:52 am

    Prachtig resultaat, schitterende compositie en heeeerlijke belichting
    Pareltjes !

    groeten

    Lamp
    http://lampfotografie.blogspot.com/

Geef een reactie

